Typy řízení u vozů Citroën: přehled podle modelů a technologií

Nové vozy, tiskové zprávy atd.
Odpovědět
admin
Administrátor
Příspěvky: 68
Registrován: pát 05. lis 2010 15:20:39
Kontaktovat uživatele:

Typy řízení u vozů Citroën: přehled podle modelů a technologií

Příspěvek od admin »

Citroën jako tradiční francouzský výrobce automobilů je známý svým inovativním přístupem k technice a komfortu jízdy. Z hlediska konstrukce řízení se u jeho osobních i užitkových vozidel objevují různé typy převodek, přičemž hřebenové řízení patří mezi nejčastější řešení u moderních modelů. V tomto článku přinášíme přehled typů řízení podle jednotlivých modelových řad a technických specifikací.

Citroën C1, C2, C3, C4, C5, C6 – hřebenové řízení jako standard
U většiny malých a středních vozů Citroën je nasazeno hřebenové řízení, a to jak v mechanické podobě (u základních verzí starších modelů), tak i s elektrickým nebo hydraulickým posilovačem. Například C1 a C2 využívají elektrické servo řízení s integrovaným motorem v hřebenové jednotce, zatímco u modelů C5 a C6 se často objevuje hydraulické hřebenové řízení s centrálním posilovačem napojeným na hydropneumatické systémy.

Citroën Berlingo, Jumpy, Jumper – kombinace robustnosti a jednoduchosti
Užitkové modely jako Berlingo nebo Jumper používají robustnější varianty hřebenového řízení, často s větším převodovým poměrem pro snížení ovládacích sil při zatížení. U novějších generací je standardem elektrohydraulický posilovač řízení (EHPS), což přináší vyšší energetickou účinnost a plynulejší chod řízení.

Citroën DS – sportovní ladění a precizní zpětná vazba
Prémiová řada DS od Citroënu (DS3, DS4, DS5) využívá precizně naladěné hřebenové řízení s důrazem na přímou odezvu a minimální vůli. U některých sportovních verzí je použit i variabilní převod řízení pro rychlejší reakce v zatáčkách. Toto řešení vyžaduje při repasi extrémní přesnost – např. vůle v řízení je nutno nastavit s tolerancí do 0,1 mm.

Řízení u vozů s hydropneumatickým odpružením
Starší modely, např. Xantia nebo XM, mohou kombinovat hřebenové řízení s centrálním hydraulickým systémem, který obsluhuje jak pérování, tak řízení. V těchto případech je běžná repase servořízení velmi náročná a vyžaduje hlubokou znalost LHM systému, tlakového rozvodu a návratu kapaliny.

Opravy a repase řízení u vozů Citroën
Řízení u Citroënů často kombinuje více technologií. Proto je při výskytu vůle v řízení, úniku kapaliny či špatné zpětné vazbě nutné přesně diagnostikovat, zda problém vzniká ve vlastním hřebenu, posilovači, nebo přímo v systému LHM (u starších modelů).

Specializované dílny, které provádějí repase řízení Praha a okolí, často provádějí následující úkony:

Kompletní demontáž hřebenu a čištění dílů v ultrazvukové lázni
Výměna gufer, těsnění, kluzných pouzder
Seřízení axiální vůle a odporu řízení
Tlaková zkouška posilovače
Diagnostika elektronických čidel u elektrických posilovačů
Přílohy
aswwdds.jpg
aswwdds.jpg (23.07 KiB) Zobrazeno 1134 x

Odpovědět