Stránka 1 z 1

FAP filtr – filtr pevných částic

Napsal: stř 13. srp 2014 16:36:18
od admin
FAP filtr – filtr pevných částic

FAP filtr má původ z francouzské zkratky „Filtre à particules“ v podstatě tato zkratka znamená filtr pevných částic. Mnohem rozšířenější je zkratka DPF. Což znamená „diesel particulate filter“. Ve všech případech je to jeden a tentýž filtr a jeho hlavním úkolem je zachytávání sazí v prostoru jemného sítka, které je umístěno uvnitř kovového obalu. Označení FAP filtr je běžné především u francouzských značek vozidel a to Citroën, Peugeot, Renault.

Na FAP filtr je napojeno množství snímačů. Všechny tyto snímače jsou nastaveny tak, aby k prohoření sazí došlo při optimální jízdě mimo město (po dálnici). Je to hlavně kvůli tomu, aby byla centra měst co nejčistší.

FAP filtry bývají v různých provedeních. Mnoho vozidel hlavně v minulosti bylo vybavených FAP filtrem, který tvořilo samostatné těleso DPF filtru. Na toto těleso se připojuje samostatný katalyzátor. Hlavní výhodou bylo to, že pokud se vám ucpal filtr pevných částic, stačilo ho jen vyměnit. V současnosti je však většina vozidel vybavena takovým filtrem pevných částic, který je osazen napevno v jednom tělese i s katalyzátorem. Nevýhodou tohoto řešení je to, že pokud měníte jednu součást, tak je automaticky nutné vyměnit i tu druhou. U některých vozidel je rozdíl v ceně zanedbatelný, najdou se však i taková, u nichž tato výměna může vyjít dost draho z pohledu hodnoty vašeho ojetého vozu. Pokud je vozidlo vybaveno FAP filtrem, měli byste v první řadě jezdit tak, aby tento filtr vydržel co nejdéle. Pro FAP filtr je nejlepší jezdit dlouhé trasy. Pokud to není možné, doporučuje se vyjet alespoň na jednu nádrž delší trasu, například o délce 30–50 km. Právě při takto dlouhé jízdě by mělo dojít k optimálním podmínkám, kdy dojde k přepálení sazí.